"S hlbokou ľútosťou vám oznamujem, že dnes 8. novembra 2022 v
dopoludňajších hodinách zomrela vo veku 81 rokov pani Marie Poledňáková.
Odišla v pokoji, uprostred rodinného kruhu," informoval médiá Bradáč. Podľa televízie Nova Poledňákovú dlho trápili zdravotné problémy.
Bola to nielen režisérka, ale aj scenáristka a mediálna podnikateľka.
Mala prezývku "kráľovná romantických komédií". Po ukončení štúdií na
Akadémii múzických umení pracovala vo filmovom štúdiu Barrandov. Jej
televíznym debutom bola životopisná dráma Otevřený kruh, ktorá mala
premiéru v roku 1973.
Prelom v jej kariére nastal podľa iDNES.cz až po tom, ako si pre svoje
snímky zvolila ľahší žáner. Natočila televízne komédie Jak vytrhnout
velrybě stoličku a Jak dostat tatínka do polepšovny s Tomášom Holým v
detskej úlohe. V roku 1982 natočila dnes už filmovú legendu S tebou mě
baví svět, ktorý sa v ankete stal komédiou storočia.
V 90. rokoch bola pri vzniku televízie Premiéra, z ktorej sa neskôr
stala Prima. K natáčaniu komédií sa vrátila v novom tisícročí. Z tohto
obdobia pochádzajú snímky Jak se krotí krokodýli či Líbáš jako Bůh. Jej
posledný film Líbáš jako ďábel mal premiéru v roku 2012.
Profil režisérky Marie Poledňákovej
Marie Poledňáková, vlastným menom Marie Jandová, sa narodila 7.
septembra 1941 v Strakoniciach, ale vyrastala v mestečku Nepomuk pri
Plzni. Rodina sa v roku 1948 presťahovala do Prahy. Otec Otto Janda bol
profesorom ekonómie. V 50. rokoch minulého storočia počas komunistických
represií mu hrozilo uväznenie, ktorému sa napokon vyhol, namiesto
pôvodnej profesie sa však musel zamestnať ako baník.
Podobný osud stretol aj jeho dcéru, ktorá síce úspešne ukončila
gymnázium, ale nedostala odporúčanie na vysokú školu. Zamestnala sa v
Ústave fotografickej chémie, neskôr manuálne pracovala v továrni.
Kľúčové pre ňu bolo stretnutie s vtedy ešte len začínajúcim televíznym
tvorcom Jaroslavom Dietlom, ktorý jej ponúkol prácu v televízii, kde
Marie Poledňáková pracovala od roku 1961 ako asistentka scény a réžie,
pričom v tomto čase televízia vysielala naživo. Zároveň študovala
dramaturgiu na Divadelnej fakulte Akademie múzických umění (DAMU).
Štúdium skončila v roku 1970, čím sa začalo jej televízne pôsobenie v
pozícii scenáristky a režisérky. Spočiatku sa venovala skôr historickým a
psychologickým námetom, napríklad v snímke Včera a dnes z roku 1971,
pod ktorú sa podpísala ako scenáristka i režisérka.
Nakrúcanie podľa vlastného scenára sa u Poledňákovej stalo pravidlom aj v
prípade ďalších diel. Uplatnila ho tiež pri svojej prvej rodinnej
komédii Jak vytrhnout velrybě stoličku (1977). Vďaka dojemnému príbehu a
spontánnym hereckým výkonom Tomáša Holého sa komédia stala jedným z
najobľúbenejších a najčastejšie reprízovaných televíznych filmov. Už po
roku nasledovalo pokračovanie Jak dostat tatínka do polepšovny.
Obe komédie dostali v roku 1979 ceny za najlepší scenár a réžiu na
Medzinárodnom televíznom festivale v Monte Carlo. A z Tomáša Holého sa
stala detská hviezda.
Po filme Kotva u přívozu (1980) sa Poledňáková opäť vrátila k práci s
detskými hercami. Práve ich výkony osviežili komédiu S tebou mě baví
svět z roku 1982, ktorú už mohli vidieť aj diváci v kinách. Poledňákovej
filmový debut situovaný do prostredia romantickej zimnej prírody
zaznamenal úspech v podobe Zvláštnej ceny na Medzinárodnom filmovom
festivale v Gijóne v roku 1983.
V rokoch 1983 – 1989 pôsobila ako režisérka vo Filmovom štúdiu Barrandov
a nakrútila snímky Zkrocení zlého muže (1986) a Dva lidi v ZOO (1989). V
90. rokoch minulého storočia začala podnikať v mediálnej oblasti. V
roku 2006 sa vrátila k filmovaniu rodinnou komédiou Jak se krotí
krokodýli a nakrútila aj filmy Líbáš jako Bůh (2009) a Líbáš jako ďábel
(2012).
Ďalšie tvorivé plány režisérky Marie Poledňákovej zmarila mozgová mŕtvica, ktorá ju postihla v roku 2016.
Film S tebou mě baví svět získal v roku 1998 titul najlepšej českej
veselohry 20. storočia – stalo sa tak pri príležitosti 100. výročia
českej kinematografie. O dva roky neskôr detskí diváci v hlasovaní
udelili komédii aj cenu Zlaté jablko za najúspešnejší detský film.